Guider » UF-monter: Tips och trix för en lyckad mässa 

UF-monter: Tips och trix för en lyckad mässa 

av Tidaj.se

Vill ni också att er UF-monter ska förmedla varumärke, locka besökare och i slutändan leda till en mängd nya kunder? UF-mässor erbjuder en enastående möjlighet att träffa potentiella kunder, sälja produkter och stärka ert varumärke. Här hittar ni all information ni behöver om hur ni gör en bra monter inför er nästa mässa, men också en massa tips på vad som är bra att tänka på under själva mässan. 

Hur gör man en bra UF-monter?

När ni och ert UF-företag är på en mässa vill ni såklart lyckas fullt ut och maximera effekten av er varumärkeskommunikation. En riktigt bra UF-monter kan ha en stor påverkan på hur många produkter ni faktiskt säljer. Men hur ska ni då lyckas? Här är vår fem bästa tips och trix inför er nästa UF-mässa. 

En kvinna och en man i kostymer står framför en tavla. Kvinnan pekar på något som mannen kollar på

 Läs även: Guide: Så bygger ni monter till mässor och event. 

  1. Tydlig och lättförståelig inriktning: Se till att monterns utseende och innehåll passar in på mässans tema och fokus. Det ska vara enkelt för besökaren att förstå vad ert företag erbjuder.
  1. Visuellt tilltalande: En UF-montern bör vara estetiskt tilltalande och fånga besökarens intresse. Använd färgstark och genomtänkt display och annan dekoration som tydligt visar vad företaget gör. Se hela vårt utbud av profilprodukter för event och display
  1. Aktiviteter och pröva-på-möjligheter: Ge besökarna möjlighet att interagera med produkterna och tjänsterna på ett meningsfullt sätt. Ha gärna en demo-station där besökarna kan prova produkten eller arrangera en tävling.
  1. Lättillgänglig och välkomnande: Se till att montern är lätt att navigera och att det finns plats för besökaren att stanna och prata med företagets representanter. Var också så välkomnande som möjligt och se till att personalen är trevlig och hjälpsam.
  1. Var unik: Försök att skilja er från andra företag och montrar på mässan genom att erbjuda något som ingen annan har. Det kan vara en speciell produkt, en innovativ tjänst eller något annat som verkligen sticker ut.
  1. Använd profilkläder: Snygga och synliga profilkläder med loggan och varumärkets färger förstärker också er UF-monter. Ni kan dessutom dela ut gratis profilprodukter med er logga på. Det kan exempelvis vara pennor, väskor eller andra reklamprodukter

Ni vet väl att ni kan köpa reklamprodukter i alla dess former på Tidaj.se. Vi har ett brett utbud av produkter för alla tillfällen, från events och mässor till kontoret och hemmet.

Våra bästa tips för när ni ställer upp UF-monter på mässa

Bemanningen

Se till att ni och de andra medlemmarna i UF-företaget turas om att ha huvudansvaret i montern. Passen skulle kunna vara två till tre timmar långa. Gör ett tidsschema där ni planerar när och vem som kan ta paus och lunch. Glöm inte att använda bekväma skor!

Marknadsföringen

En annan viktig del av planeringen av er UF-monter är själva marknadsföringen. Skapa uppmärksamhet kring ert företag i media och sociala nätverk. Nischade kanaler ger ofta det bästa genomslag, särskilt för lokala företag.  

Före UF-mässan kan ni sprida budskapet om er medverkan och lyfta fram något speciellt som era kunder bara kan uppleva på plats. Under mässan kan ni dela bilder och filmer som visar vad som händer under mässan. Efter mässan kan ni fortsätta dialogen med besökarna på sociala medier, prata om vad som hände på mässan och följa upp. 

Målsättningen

Sätt alltid upp mål så att ni kan mäta er framgång. Målet kan vara att sälja 50 produkter eller få in 50 ordrar. Om ni säljer tjänster kanske målet är att dela ut 50 visitkort. Andra mål kan vara att samla in mejladresser eller hitta deltagare till en tävling.

Kundkontakten efteråt

Det är avgörande att ni noggrant dokumenterar kontaktuppgifter från besökare som önskar bli kontaktade och att ni följer upp med dem inom 1–2 veckor. Om ni har fått visitkort från besökare är det bra att kontakta dem direkt efter mässan. Genom att planera i förväg, visa stort engagemang och följa upp på era försäljningsmål, ökar ni chanserna att göra succé.

Här är UF-mässornas viktigaste regler: 

  1. Visa kompetens genom att säkerställa att alla som arbetar i montern kan förklara produkternas miljöanpassning eller andra egenskaper på ett övertygande sätt. 
  1. Visa respekt genom att undvika att äta eller dricka inuti montern. Om ni behöver ta en klunk vatten, gå utanför. Stå rakt och undvik att luta dig mot möbler eller andra föremål i montern. Det kan verka lite petigt, men det spelar roll.
  1. Fokusera på besökarna och undvik att prata med varandra. Ha alltid ögonkontakt med besökarna och visa intresse för deras frågor och kommentarer.
  1. Var lagom påstridig när ni presenterar ert budskap. Stå gärna lite utanför montern för att bjuda in besökare, men undvik att vara för påträngande.
  1. Lägg undan mobilen i montern. Besökare kan tveka att störa en säljare som är upptagen med telefonen. Även om det är färre besökare för tillfället, riskerar ni att missa potentiella kunder som passerar förbi.
  1. Var schysst genom att undvika att tala illa om konkurrenter eller andra företag på mässan.
  1. Koordinera eventuella pauser, lunch och toalettbesök med kollegorna för att säkerställa att montern aldrig lämnas obemannad.
  1. Håll personliga ägodelar undanskymda i skåp eller byrå för att hålla montern snygg och professionell.

Similar Posts