Guider » Guide: Så bygger ni monter till mässor och event 

Guide: Så bygger ni monter till mässor och event 

av Tidaj.se

En bra och synlig monter är nyckeln till att locka fler människor till ert företag under mässor och event. Här är våra bästa tips på hur ni bygger en riktigt snygg monter som kommunicerar ert varumärke och lockar en mängd nya kunder. 

Hur gör man en bra monter?

Så hur bygger man då en bra monter? Börja med att fundera över monterns utseende och utformning. Vilka material och möbler behöver du? De bästa montrarna är inte de dyraste – utan dem som är mest genomtänkta. En attraktiv monter lockar många besökare och människors intresse redan på avstånd. När de närmar sig montern är det viktigt att det är tydligt vilken typ av produkt ni erbjuder. 

Försök att göra dig av med allt som besökarna kan uppfatta som hinder för att ta sig fram till er monter. Trånga utrymmen och nivåskillnader är exempel på hinder. Undvik alltid att göra montern för plottrig. Den ska vara ren och tydlig med ett klart budskap. 

Se hela vårt utbud av profilprodukter för event och display

Bygga monter till mässa – guide i 4 enkla steg

Så hur mer specifikt ska er monter se ut för att locka besökare? Vilka material och vilken inredning behövs? Nu kommer vi steg för steg gå igenom hur ni ska gå tillväga när ni bygger er monter. 

  1. Skapa en grafisk profil 

Innan ni bygger er monter inför mässan ska ni börja med att skapa en grafisk profil och fundera över vilken kontrastfärg som bäst framhäver både produkten och loggan på väggarna. Om produkten exempelvis är beige eller ljusrosa kan det vara en god idé att undvika vita väggar som kan ta bort fokus från produkten. Välj istället en mörkare kontrastfärg som lyfter fram den. Tänk på samma sätt när det kommer till golvet och annan inredning. Även dessa ska leda besökarnas uppmärksamhet till er produkt eller tjänst. 

Kom ihåg att alltid ha besökarna i åtanke. Vanliga besökare är exempelvis de andra utställarnas familj och vänner, men också potentiella kunder som letar efter en produkt inom en viss kategori. 

Många har som mål att besöka en specifik monter på mässan – och därför måste just er fångar deras uppmärksamhet. Fundera över vilken känsla ni vill förmedla. Här behöver ni tänka till extra noga. Ska montern vara mysig, spännande, stilren, klassisk, eller något helt annat? 

  1. Forma rätt miljö 

När ni har bestämt vilken känsla montern ska förmedla är det dags att fundera över olika miljöalternativ. Ska montern se ut som:

  • En butik där varan eller tjänsten vanligtvis säljs?
  • Miljön där den används, till exempel ett kök om ni säljer köksutrustning?
  • Platsen där den tillverkas? 
  • Rummet där den normalt upplevs, som en biosalong om ni säljer film?
  • En helt ny värld eller något annat innovativt?
  1. Inredning och materialval

Oavsett om ni väljer att skapa en specifik miljö eller använder dramaturgi, behöver ni alltid inkludera möbler eller inredningsdetaljer. Det här kan exempelvis vara ett ståbord, en disk eller en hylla där ni kan presentera era varor. Även viss dekoration kan komma till nytta, men kom ihåg – less is more! Allt som placeras i montern måste ha en tydlig koppling till er affärsidé, så undvik att lägga till en växt eller prydnad bara för att fylla en tom yta. 

Stolar ska aldrig vara en del av inredningen i montern, så länge de inte är till för att besökarna ska sitta ner och lyssna på en presentation. Om montern är överfylld med saker, riskerar både era varor och ni själva (om ni säljer en tjänst) att försvinna i mängden.

  1. Belysning och profilkläder

Något som är lätt att glömma bort är belysningen. Använd bra punktbelysning, som spotlights, för att lägga fokus på de delar av montern ni vill visa upp. Det här är exempelvis er logga, varor/tjänster och eventuella dramaturgiska element.  

Snygga och synliga profilkläder med loggan och varumärkets färger förstärker också montern. Ni kan dessutom dela ut gratis profilprodukter med er logga på. Det kan exempelvis vara pennor, väskor eller andra reklamprodukter

 Ni vet väl att ni kan köpa reklamprodukter i alla dess former på Tidaj.se. Vi har ett brett utbud av produkter för alla tillfällen, från events och mässor till kontoret och hemmet.

20 snabba tips till hur ni bygger mässans bästa monter  

  1. Börja i god tid, helst 10–11 månader innan mässan.
  2. Anlita ett företag som är experter på mässor från början om ni behöver hjälp.
  3. Fundera över budget så att förväntningarna matchar investeringsviljan.
  4. Monterdesign och ljussättning är viktiga.
  5. Arbeta med tydliga deadlines.
  6. Sätt deadlines tillsammans med det eventuella mässföretagets projektledare.
  7. Undvik förseningar och paniklösningar.
  8. Planera för kvalitetskontroll, emballering, packning och frakt i tid.
  9. Anpassa produktutbudet till monterstorleken.
  10. Tänk på flödet i montern.
  11. Placeringen i mässhallen är viktig.
  12. Se till att montern är inbjudande och inte stänger ute besökare.
  13. Ha något som lockar besökare (kaffe, föreläsning, aktivitet).
  14. Överväg att dela upp montern i olika skikt.
  • Fas 1: Entré/del ut mot gångar ska vara intresseväckande.
  • Fas 2: Selektiva besökare, hur gör vi det?
  • Fas 3: VIP-del för affärsmässiga beslut?
  1. Formulera syftet med montern och deltagandet.
  2. Använd marknadsföring inför mässan för att väcka nyfikenhet.
  3. Bemanna montern med engagerad och väl förberedd personal.
  4. Ha en röd tråd som stärker er varumärkeskommunikation.
  5. Reflektera och utvärdera efter mässan, både internt och med byrån.
  6. Identifiera förbättringar och behåll det som fungerade bra.

Similar Posts